Matjaž Zupančič

PESMI ŽIVIH MRTVECEV

Koprodukcija s SLG Celje
Ali veste, koliko raznoraznih komisij trenutno deluje v Državnem zboru in kaj raziskujejo? Vas zanima, zakaj svojega dela skoraj nikoli ne dokončajo?

Matjaž Zupančič

Pesmi živih mrtvecev

Črna komedija

Nominacija za Grumovo nagrado 2015

 

V drami Pesmi živih mrtvecev se soočimo s komisijo, ki jo sestavljajo predsednik, izvedenca za  strokovna vprašanja, politična delegata in referent. Komisija ima nalogo preiskati nenavaden incident, v katerem je mlad moški visokemu članu tuje delegacije, ki je bila na obisku v Sloveniji, odgriznil uho. Izkaže se, da se mu je kljub strogim varnostnim ukrepom uspelo izmuzniti iz bližnje mrtvašnice, saj – po poročanju referenta – tega objekta niso nadzorovali ravno zaradi tega, ker niso pričakovali, da bi iz njega lahko prišla kakršna koli nevarnost oziroma živ človek. Gledališka igra se duhovito poigrava s situacijami v slovenskem političnem življenju, z različnimi komisijami, ki jih ustanavljamo kot po tekočem traku, te pa zaradi birokratskih formalnosti in medsebojnih sporov niso nikoli sposobne  pripeljati zadev do konca, medtem pa ljudje pred njenimi očmi umirajo. Zupančič s svojim značilnim jedkim humorjem brez dlake na jeziku okrca sodobno slovensko politično groteskno sceno in pokaže družbi neizprosno ogledalo.

 

Utemeljitev nominacije za nagrado Slavka Gruma leta 2015

Strokovna žirija za Grumovo nagrado 45. Tedna slovenske drame je v obrazložitvi nominacije Pesmi živih mrtvecev zapisala:

»Igra Pesmi živih mrtvecev prinaša jedko in sarkastično, a žal tudi zelo natančno podobo današnjega sveta. V njej smo priča sestanku ›strokovno-politične‹ komisije, ki se je zbrala, da bi preučila nenavaden, že kar absurden incident. A namesto da bi se komisija spopadla s samim problemom, se izmika, izgublja v proceduralnih vprašanjih, išče rešitev v protokolu in procesni zakonodaji, podleže osebnim preferencam in muham ter v skorajda perverznem ukvarjanju s seboj popolnoma pozabi na svojo nalogo. In medtem ko ta in verjetno številne podobne komisije v institucijah sestankujejo, se ljudje zunaj, čedalje bolj nemočni v vsakdanjem spopadanju s konkretnimi materialnimi, zdravstvenimi in najrazličnejšimi drugimi težavami, spreminjajo v nekakšne žive mrtvece. Gon po preživetju imenujejo optimizem in sploh ne opazijo, da pravzaprav ne živijo več. Igra je spretno izpisana in izjemno duhovita, a njen črni humor se izzivalno preliva v pretresljivo podobo globoko razcepljenega sveta, v katerem ›komisije‹ nikoli ničesar ne rešijo, življenje tistih, za katere so zadolžene, pa se ob vsej brezbrižnosti in krutosti neizprosno izteka.«

 

Matjaž Zupančič

je avtor številnih dramskih besedil, za katera je med drugim prejel pet Grumovih nagrad (za Vladimirja leta 1998, za Golega pianista ali Malo nočno muziko leta 2001, za Hodnik leta 2003, za Razred leta 2006 in za Shocking Shopping leta 2011). Njegove drame se v gledališki in koncertni obliki uprizarjajo v Sloveniji, Luksemburgu, Franciji, Italiji, BiH, na Poljskem, Hrvaškem itd. Matjaž Zupančič je tudi uveljavljeni režiser (prek 40 režij), avtor dveh romanov (Obiskovalec in Sence v očesu) in redni profesor za režijo na ljubljanski AGRFT.

Večer
Petra Vidali
09. 10. 2017

/.../ Seveda pa realnostno politični mimezis za Zupančiča ni končni cilj. Funkcioniranje politične birokracije je poligon, znotraj katerega lahko razveje metaforo zombija kot eksistenčnega statusa sodobnega (deprivilegiranega) slehernika. Njegov biti ali ne biti, njegovo umiranje na obroke komisija odločno reši tako, da ga ne reši. Ko umira, mu ne pomaga, ker ohranjanje življenja pač ni njena naloga. /.../

[pdf , 262 kb]
Gorenjski glas
Igor Kavčič
19. 09. 2017

/.../ Briljantno izpisano besedilo nas, kljub temu ali pa prav zato, ker se nič ne zgodi in se zastavljeni problem vsaj
navidezno ne razreši, drži v napetosti celotno predstavo. K temu vsekakor prispeva tudi homogen igralski
ansambel, saj igralci vseskozi dosledno in v posamezne like zelo vživeto sledijo besedilu in njegovi poanti. /.../

[pdf , 60 kb]
Radio Slovenija 1, Dogodki in odmevi
Aleksandra Saška Gruden
17. 09. 2017

/.../ Izjemen vpogled in jedkost jezika tej podobi izrisujejo ogledalo v katerem bi morda posamezniki lahko našli pramen svetlikajoče se rešitve.

[jpg , 435 kb]
Matjaž Zupančič
Prva slovenska uprizoritev
Premiera
16. september 2017 v Prešernovem gledališču Kranj, 29. september 2017 v SLG Celje
84 minut, nima odmora
Režiser
Matjaž Zupančič
Dramaturginja
Alja Predan
Scenograf
Alen Ožbolt
Kostumografka
Bjanka Adžić Ursulov
Avtor videa
Marko Naberšnik
Glasbena oprema in oblikovanje zvoka
Vanja Novak
Lektor
Jože Volk
Oblikovalec maske
Matej Pajntar
Oblikovalec svetlobe
Bojan Hudernik
Igrajo
Jožef Predsednik, predsednik
Peter Musevski
Referent
Aljoša Ternovšek
Tajnica
Vesna Pernarčič
Pacient, v začetku truplo
Blaž Setnikar
Benjamin Kozinski, izvedenec za strokovna vprašanja
Aljoša Koltak
Dr. Jan Pedlbuš, izvedenec za strokovna vprašanja
Renato Jenček
Roza Pavlova, politična delegatka
Lučka Počkaj
Tristan Komobran, politični delegat
Igor Žužek
Tehnično osebje
TEHNIČNO OSEBJE PG KRANJ Tehnični vodja mag. Igor Berginc Inšpicient in rekviziter Ciril Roblek Šepetalka Judita Polak Lučni mojster Bojan Hudernik Tonski mojster Robert Obed Frizer in masker Matej Pajntar Garderoberka Bojana Fornazarič Odrski tehniki Robert Rajgelj, Simon Markelj, Boštjan Marčun, Jošt Cvikl in Marko Kranjc Kamberov TEHNIČNO OSEBJE SLG CELJE Vodja predstave Anže Čater Šepetalka Simona Krošl Lučni mojster Jernej Repinšek Tonski mojster Drago Radaković Rekviziter Roman Grdina, Manja Vadla Dežurni tehnike Simon Koštric Frizerki Marjana Sumrak, Andreja Veselak Pavlič Garderoberki Melita Trojar, Mojca Panič Odrski mojster Gregor Prah Tehnična vodja Miran Pilko, Miha Peperko Fotografije Jaka Babnik in Uroš Hočevar Oblikovanje Studio kruh (Gašper Uršič, Anže Jesenovec, Gregor Makovec)