Tjaša Mislej

NAŠE SKLADIŠČE

Socialna drama. Samo da je v resnici smešna kot komedija.
Socialna drama. Samo da je v resnici smešna kot komedija.

Nagrada Slavka Gruma 2020

»Skozi humoren in komunikativen dramski slog spremljamo zgodbe žensk, ki so nosilke glavne in še preveč boleče aktualne tematike izkoriščanja ženske delovne sile, katera je zavoljo preživetja primorana žrtvovati svoje zdravje, lepoto, dušo, odnose in družinsko ter družbeno življenje. /…/

Posledice ustroja kapitalističnega sistema, ki uničuje kakršnokoli perspektivo po boljšem, se tako odražajo na razvoju življenja posameznih dramskih junakinj in junakov, ki kljub upornemu značaju težko ubežijo manipulaciji sistema.

V ospredju je tako mali človek. Ki je mogoče premajhen za veliko zgodbo o uspehu, za veliko zgodbo na gledališkem odru. A ta 'mali človek' vztrajno in iskreno vztraja in deluje, da bodo nekoč in nekje prihodnje generacije živele bolje in drugače.« (Mateja Kokol).

»Štiri delavke, štiri skromne eksistence, se svojega položaja jasno zavedajo, a stoično vztrajajo pri enoličnih opravilih: zaradi mezde, ki jo za zdaj še prejemajo redno. Štiri delavke, vsaka s svojimi željami, talenti, prepričanji, hotenji in zgodbami; vsaka tudi s sanja(rija)mi o boljšem življenju, o spremembah, četudi majhnih in skromnih. /…/ Skratka, socialna drama. Samo da je v resnici smešna kot komedija, mogoče celo farsa, ki je v bistvu žalostna. Realistična v slogu, gibka v jeziku in obenem absurdna v maniri,« je zapisala žirija v obrazložitvi za Grumovo nagrado.

Tjaša Mislej 

(Foto: Zala Jelenc)

se je uveljavila kot dramatičarka, ki secira malega človeka v neusmiljenem kolesju kapitalizma. Diplomirala je iz primerjalne književnosti in filozofije. Študij je na drugi stopnji nadaljevala na slovenistiki in vzporedno na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo, smer praktična dramaturgija in dramsko pisanje. Več let je delala kot mentorica mladinskih dramskih skupin (Zorana, Oksimoron). Od leta 2014 piše članke za gledališke liste (SNG Drama Ljubljana, SLG Celje in Prešernovo gledališče Kranj). Večkrat je bila asistentka dramaturgije v SNG Drama Ljubljana in v PG Kranj (2014–2016). Leta 2014 je za dramo Panj (2014) na Tednu slovenske drame prejela nagrado za mlado dramatičarko. Njena drama Zarja in Svit je bila izbrana na natečaju JSKD in natisnjena v zbirki Spetka (2014). Drami Panj in Zarja in Svit sta bili bralno uprizorjeni v SNG Drama Ljubljana (2014 in 2016). Panj so leta 2015 krstno uprizorili v KD Kamnik, Skladišče pa v Mini teatru (2018) v sklopu festivala Vzkrik. Kot dramaturginja in soavtorica besedila je sodelovala pri predstavi Satirikonijada (GT22, 2018). Redno se udeležuje izobraževanj in delavnic na področju dramskega pisanja. Leta 2019 se je pridružila delavnicam v okviru društva KUD Krik, ki vsako leto organizira festival dramske pisave Vzkrik. Deluje tudi kot pedagoška delavka v okviru projekta Izzivi medkulturnega sobivanja, ki se ukvarja z vključevanjem učencev priseljencev in njihovih družin v lokalno okolje.

Tjaša Mislej je aprila 2020 v sklopu 50. Tedna slovenske drame za besedilo Naše skladišče prejela nagrado Slavka Gruma za najboljše novo dramsko besedilo. 

Mateja Kokol

(Foto: Gaja L. Kutnjak)

je režiserka mlajše generacije, vendar ima za sabo že kar nekaj odmevnih predstav. Dodiplomski študij na ljubljanski AGRFT je zaključila leta 2014 z diplomsko predstavo Stoli, ki je gostovala na različnih mednarodnih gledaliških festivalih (Rusija, Slovaška, Mehika ... ) in tam prejela številne nagrade, med drugim tudi za mlado perspektivno režiserko, ki jo je na sanktpeterburškem gledališkem festivalu ArtOkraina podelil Art Center Most, za predstavo pa je prejela tudi akademijsko Prešernovo nagrado. Nesporen dokaz o razvoju njene režijske estetike je bila uprizoritev Vinka Möderndorferja Fant, dekle in gospod. Svoj režijski čut za delo z igralci pa je potrdila tudi v uprizoritvah Skrivnostni primer ali kdo je umoril psa Marka Haddona ter Bella Figura Yasmine Reza. Gledališko ustvarjanje zanjo ne pozna meja – ustvarja in deluje tako v domačih gledaliških produkcijah kot v tujini (vodila je gledališke delavnice in sodelovala kot somentorica v gledališki šoli na španskem otoku Tenerife, lani pa v Mehiki).

Dnevnik
Gregor Butala
15. 10. 2020

" Podobi tega 'skladišča zavoženih eksistenc' sicer svojevrstno živ(ahn)ost vdahnejo igralski prispevki: Vesna Pernarčič navidezno puhloglavo Evelin prežame tudi z nepričakovano človeško toplino in nekakšno bistrostjo, Vesna Jevnikar pretehtano oblikuje lik ostarele vdove Vere, ki smisel najdeva le še v položaju prve med najnižjimi in izpraznjenih gospodinjskih ritualih, Vesni Slapar pa uspe preprosto ločenko Suzi vpeti v pretresljivo kombinacijo nežnosti in trpkosti. Ta nabor tako ali drugače razčlovečenih usod učinkovito dopolnjujeta še MirandaTrnjanin kot nerealizirana intelektualka Marija in Darja Reichman kot »šefica« Grebovičeva. Nasploh se zdi, da se ta karikatura resničnosti najbolj kritično in neposredno dotakne v nekaterih najbolj grotesknih prizorih - kot je na primer tisti, ko zaposlene med motivacijskim nagovorom področnega direktorja (Miha Rodman) nelagodno žvečijo ocvirke, obenem pa poskušajo s svojimi telesi skriti pogled na truplo kupca (Borut Veselko), ki leži v ozadju."

[pdf , 311 kb]
Jana Zarja
Urška Krišelj Grubar
13. 10. 2020

"Tjaši je uspelo pretresljivo in hkrati na trenutke komično opisati stiske delavk v trgovskem skladišču, njihove odnose in intimne zgodbe, strah pred izgubo službe ter sočasno njihovo hrepenenje in sanje po izstopu iz tega brezdušnega 'stroja'. Po drugi strani pa je bilo to besedilo pisano na kožo našim igralkam in igralcem kot tudi režiserki Mateji Kokol, ki ima izjemen občutek in afiniteto do besedil s socialno tematiko." Marinka Poštrak

[pdf , 1.2 mb]
Delo
Matej Bogataj
10. 10. 2020

"Čeprav se drama zažira v socialno problematiko in delovne pogoje, je Tjaša Mislej opremila ženske z dovolj izrazitimi in premišljenimi značajskimi posebnostmi, da delujejo toplo, včasih nekoliko premaknjeno in karikirano, torej komedijsko in absurdno, njihov veristični govor je prekinjen z monologi, v katerih se razkrije skrito in potlačeno."

[pdf , 321 kb]
Suzy
Ajda Janovsky
09. 10. 2020

"Štiri junakinje, ki so jih odlično upodobile ljubljenke kranjskega gledališča Vesna Pernarčič, Vesna Slapar in Vesna Jevnikar ter gostja Miranda Trnjanin, niso upodabljale prodajalk, ampak skladiščnice, njihovo izkoriščanje, nenehni strah pred izgubo službe in suženjska podrejenost delodajalcu pa zato niso nič manjše. Avtorica Tjaša Mislej, ki je za besedio prejela Grumovo nagrado, je s preprostim, a še kako aktualnim besedilom navdušila tudi najbolj kritične gledalce."

[pdf , 582 kb]
Večer
Petra Vidali
03. 10. 2020

"Režija Mateje Kokol ohranja vse registre, zlasti pa ji ustreza opis 'komedija, ki je v bistvu žalostna'. Uprizoritev najbolj zaživi ali v intenzivnem komičnem preigravanju (kadar lahko delavke izstopijo iz rutine - ko pride novi delavec in se vzpostavijo kot zapeljevalke/ tolažnice; ko se gredo "talente", ko se zafrkavajo) ali v intenzivni žalosti in tovariškem sočutenju. Vsaki od žensk je ponujena iztočnica za solo izstop, za samo njeno soočenje z esenco njene eksistence, in vsaka igralka jo dobro izkoristi."

[pdf , 402 kb]
Radio Slovenija 1
Tadeja Krečič Scholten
02. 10. 2020

"Problematika, ki jo tematizira predstava Naše skladišče, je nadvse aktualna in žgoča, tudi osveščajoča. Od gledalca namreč pričakuje pozornost, verjetno sočutje in morda tudi opredelitev do problema sodobnega izkoriščanja ljudi. Kar smo gledali na odru pred premičnimi paravani, na katerih visijo vrečke poznanih znamk, je do absurda prignan položaj štirih žensk. Njihovo eksistenco določa izključno delo. Zasebnosti tako rekoč nimajo, saj v skladišču tudi spijo, zvečer gledajo televizijo, prosta nedelja je izjema. Toda bolj kot naporno enolično delo je pretresljiva posledica. To je razčlovečenje, ki se pokaže kot brezčutnost ob smrti zablodelega kupca in dvom delavke Suzi o tem, ali sploh je človek."

[pdf , 94 kb]
Mladina
Damjana Kolar
01. 10. 2020

Premiera tedna: Naše skladišče
Besedilo Tjaše Mislej je prejelo letošnjo Grumovo nagrado za najboljše novo dramsko besedilo

[pdf , 162 kb]
Žurnal24
Peter Šalamon
01. 10. 2020

O problematiki delavcev v trgovinah sedaj tudi na odru.Intimna zgodba o štirih ženskah,ki je prepričala žirijo za Grumovo nagrado

 

[pdf , 0 kb]
TV Slovenija
Pija Svetec
01. 10. 2020

"Prav medosebna naklonjenost in sočutje sta tisto, kar junakinjam osmišlja njihovo življenje in v čemer je njihova moč v skupnem boju za spremembe."

Ogled prispevka

[pdf , 72 kb]
Mladina
Lara Paukovič
22. 05. 2020

Tjaša Mislej, dramatičarka, ki secira malega človeka v kolesju kapitalizma

Evelin, Maria, Suzi in Vera so delavke skladišču hipermarketa: vsaka svojimi sanjami boljšem življenju, čeprav težko dosežejo že to, da si od sebične poslovodje Grebovič, ki jih drži v šahu grožnjami o odpuščanju, izprosijo dostop do skupne televizije ali prosto nedeljo. Štiri delavke so liki drami Tjaše Mislej (1985) Naše skladišče, ki je letos prejela Grumovo nagrado za najboljše novo slovensko dramsko besedilo.

[pdf , 849 kb]
Tjaša Mislej
Krstna uprizoritev
Premiera
1. oktobra 2020. Produkcija: Prešernovo gledališče Kranj
90 minut, brez odmora
Režiserka
Mateja Kokol
Dramaturginja
Marinka Poštrak
Scenografka in oblikovalka luči
Petra Veber
Kostumografka
Iris Kovačič
Avtor glasbe in priredbe skladbe Lastovka*
Aleš Zorec
Odrski gib
Ivan Mijačević
Lektorica
Maja Cerar
Oblikovalec maske
Matej Pajntar
*V originalni izvedbi je pesem Lastovka avtorja glasbe Jureta Robežnika, avtorja besedila Milana Jesiha in avtorja aranžmaja Silvestra Stingla na albumu Elda leta 1982 zapela pevka Elda Viler.
Igrajo
Evelin
Vesna Pernarčič
Suzi
Vesna Slapar
Vera
Vesna Jevnikar
Poslovodkinja Grebovič
Darja Reichman
Izgubljeni kupec
Borut Veselko
Bigi, novi šofer dobavnega vozila in skladiščnik
Blaž Setnikar
Direktor
Miha Rodman
Novinar
Aljoša Ternovšek
Marija
Miranda Trnjanin k.g.
Tehnično osebje
Tehnični vodja mag. Igor Berginc Inspicient in rekviziter Ciril Roblek Šepetalka Judita Polak Lučni mojster Nejc Plevnik Tonski mojster Tim Kosi Frizer in masker Matej Pajntar Garderoberki Bojana Fornazarič, Ema Bogdanović Odrski tehniki Robert Rajgelj, Jošt Cvikl, Boštjan Marčun, Marko Kranjc Kamberov